ראיון עם המיליארדר שמשקיע בחרדים • למה הבריטים מעסיקים יהודים דתיים?

ארי וידר | צילום: ויקיפדיה 5 Comment on ראיון עם המיליארדר שמשקיע בחרדים • למה הבריטים מעסיקים יהודים דתיים?
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הטייקון הדתי ליאו נואי מלונדון הוא אחד מהאנשים שאחראים למהפכה המתרחשת בתחום התעסוקה בציבור החרדי. בעיקר נעשית המהפכה באמצעות קרן קמח אותה הוא מפעיל ואשר בראשה עומד בישראל יוסי דייטש, ממלא מקום ראש עיריית ירושלים.

בראיון נדיר ונרחב שהעניק נואי לנתי טוקר ב'דה מרקר' נראה כי הוא מבין את הלך הרוח בקרב מגזרים שונים בציבור החרדי והוא מתייחס לחרדים שמפעילים את קרן קמח, לדבריו, "הם לקחו סיכון ענק, היחס של החברה החרדית אליהם היה עלול להיות קשה מאוד. אבל כיום אנשים מכבדים אותם. בכלל, היחס כעת של החברה החרדית לחרדים עובדים טוב משמעותית עכשיו מאשר היה לפני 15 שנה".

על ההחלטה להקים את קרן קמח שמעניקה בין היתר מלגות לחרדים ללמוד מקצוע אמר כי "הפריע לי שאנשים הידפקו על דלתי ואמרו לי 'אני צריך להאכיל את אשתי', 'אני צריך לערוך חתונה לילד שלי'. 'אנחנו צריכים לקנות דירה לילד'. למה אתה צריך לקנות דירה? יש אינספור אנשים ששוכרים דירה, אז למה אתה צריך לקנות? למה אתה צריך לשלם 200 אלף דולר בשביל לקנות דירה? משיגעס, האם אני נותן צדקה כדי לעשות אותך מיליונר?".

למרות זאת נואי תורם גם למוסדות חרדיים ובעיקר למוסדות ערלוי. על כך הוא אומר "אני תומך באופן ספציפי באנשים בישראל שלומדים בישראל במטרה לעשות משהו. צריך שתהיה תכלית בכל דבר בחיים. יש מעט מאוד אנשים שצריכים לשבת וללמוד בלי תכלית. החזון איש היה צריך ללמוד עד גיל 50 ויותר, אבל הוא יחיד בדורו".

על תופעת החרדים שצריכים להסתגל לשוק העבודה מעולם הכוללים, אומר איש העסקים "כשמישהו יושב בכולל ולבן דוד שני שלו נולד בן והוא חוגג ברית, הוא הולך לברית. אבל כשהוא עובד, הוא צריך להבין שהוא לא יכול ללכת לברית. הוא צריך לעבוד. חייבים ללמד את החרדים מחדש את הנושא הזה. פגשתי פעם חרדים שדרשו שבמקום העבודה יהיה להם מקום להתפלל וללמוד. אמרתי להם – למה אתם צריכים את זה? יש לך זמן ארוחת צהריים, תעשה בזמן הזה מה שאתה רוצה".

למרות הביקורת המרומזת יש לו לנואי דברים חיובים ביותר לומר על הציבור החרדי, "העובדים האלה הם האמינים ביותר שיש. אני יכול לתת דוגמה רק מבריטניה: אם מדברים עם כל פירמה של עורכי דין או כל חברה, הם מספרים שהם אוהבים להעסיק יהודים דתיים. אני שואל אותם למה, הרי הם הולכים ביום שישי מוקדם הביתה. והם עונים שנכון, אבל הם עובדים מאוחר יותר בימות השבוע ואם צריכים אותם בימי ראשון – הם יהיו שם. הם הכי נאמנים ומוכנים לעבוד קשה. יש להם הכרת הטוב. הם ממוקדים במטרה הם מצוינים. מוחם של החרדים חד מאוד מפני שהם למדו שנים רבות. אני מסכים שבישראל צריך לבנות את מערכת יחסי האמון הזאת, והיא אכן נבנית. יותר מ-90% מהבוגרים שלנו עובדים כיום". אמר בראיון.

בתשובה לשאלה האם הוא מתייעץ עם רבנים השיב לואי נואי "אני הולך לרבנים לשאול שאלות, אבל לעולם לא בנושאי ביזנס. לבקש ממנו ברכה? בבקשה. אבל לשאול אותו כן או לא? איך אתה מפיל עליו כזו אחריות?".



5 תגובות

מיין תגובות
  1. 5

    המוח של החרדים חד כי הם לומדים!!!!!!!!!
    כשהם יפסיקו ללמוד הם יהפכו לטיפשים כמותך!!!!!!!!!!!

  2. 4

    הוא אולי מבין בכסף ושיתעסק בכסף
    הוא לא גדול בתורה עד כמה שידוע
    ולכן את זה שישאיר לגדולי ישראל
    על שבט לוי הוא שמע? מדובר בכמעט 10
    אחוז מעם ישראל שעל פי התורה צריכים ללמוד
    והעם צריך לדאוג לאפשר להם את זה לטובתם! ומחובתם!
    גם הטייקון כפי שהוא נקרא את הכסף שלו הוא
    עושה בזכות לומדי התורה, ואין לו לתפוס בעלות עליהם!

  3. 3

    לא ידעתי שהוא כזה טיפש, הוא מדבר ככסיל ואויל,
    כן ואני עובד יום שלם,
    אך ולוואי והייתי מסוגל ללמוד בכולל,
    החזון איש צריך היה ללמוד עד גיל 50,
    אברכי כולל רצים לבריתות?

  4. 1

    חבל שאתם מביאים כאלו דברי אפיקורסות